Pojmenovaná na ledu – ledem: bateriemi poháněná hybridní loď se stala prvním plavidlem pojmenovaným na Antarktidě
Expediční výletní loď s hybridním pohonem MS Roald Amundsen společnosti Hurtigruten se opět zapsala do historie – jako vůbec první loď pojmenovaná na Antarktidě.
“Lepší místo, než je právě Antarktida, bychom pro pojmenování skutečně jedinečné lodi jako MS Roald Amundsen hledali jen těžko,” řekl Daniel Skjeldam, generální ředitel Hurtigruten.
MS Roald Amundsen, první výletní loď s hybridním pohonem na světě, byla oficiálně pojmenována minulý čtvrtek v překrásné krajině zátoky Chiriguano na Brabantském ostrově na Antarktidě, a to na své premiérové plavbě, které se účastní posádka a hosté z více než 20 zemí světa.
Velkolepá lokalita - velkolepá slavnost
Kmotra a polární průkopnice Karin Strand oživila rituál vymyšlený samotným polárním hrdinou Roaldem Amundsenem a nahradila tradiční lahev šampaňského kusem ledu.
Při rozbíjení ledu o příď hybridní lodi Strand zvolila Amundsenova vlastní slova, poprvé použitá při křtu polární lodi Maud v roce 1917:
“Nemám v úmyslu zneuctít božské hrozno, ale už teď ochutnáš svoje skutečné prostředí. Pro led jsi byla postavena, v ledu zůstaneš po většinu svého života a v ledu budeš plnit svoje úkoly.”
Se zelenou technologií na Bílý kontinent
Hurtigruten, největší a vedoucí expediční lodní společnost světa, navrhla MS Roald Amundsen specificky pro průzkum těch nejúchvatnějších vod planety. Expediční loď s hybridním pohonem vzdává čest svému jmenovci a bere své hosty do destinací, jako jsou Antarktida, Aljaška a Severozápadní pasáž.
Teď je také první lodí v historii, pojmenovanou na Antarktidě.
“Pro nás všechny na palubě MS Roald Amundsen je toto velmi speciální den pro velmi speciální loď. Je nejinovativnějším plavidlem posledních několika desetiletí a my doufáme, že bude inspirací pro další, které ji budou následovat,” řekl kapitál Kai Albrigtsen.
MS Roald Amundsen je vybavena přelomovou zelenou technologií a používá obrovské sady baterií, které jsou oporou jejím nízko-emisním motorům, a tak omezuje emise oxidu uhličitého o více než 20 % v porovnání s jinými výletními loděmi stejné velikosti.
“Je mi skutečnou ctí sdílet tento historický okamžik se stejně smýšlejícími průzkumníky a kolegy, nadšenými pro průzkum našich oceánů udržitelnějším způsobem,” řekla kmotra lodi Karin Strand.
Píše dějiny
K hostům MS Roald Amundsen, kteří pozorovali jmenovací ceremonii z nafukovacích průzkumných člunů, se připojili hosté a posádka MS Midnatsol, v té době na expediční průzkumné plavbě po Antarktidě.
“Věřím, že Roald Amundsen by byl hrdý. Lodí, která nese jeho jméno a odkaz, posouvá Hurtigruten hranice, vyzývá odvětví a usiluje o zelenější a udržitelnější provoz. Stejně jako byl Roald Amundsen symbolem nové éry průzkumů, je MS Roald Amundsen symbolem nové éry v průmyslu výletních plaveb,” řekl Daniel Skjeldam, generální ředitel Hurtigruten.
V průběhu ceremonie Skjeldam prozradil, že Karin Strand požádala, aby byl tradiční dar pro kmotru nahrazen darem Nadaci Hurtigruten, která byla založena a má speciálně přispívat do oblastí, jež Hurtigruten prozkoumává.
“Chceme využít naši první antarktickou jmenovací ceremonii k vyjádření úcty našim oceánům, životnímu prostředí a minulým a současným průzkumníkům,” řekl Skjeldam.
Po stopách velkých průzkumníků
Polární hrdina Roald Amundsen vedl první expedici, která překonala Severozápadní pasáž, první expedici na jižní pól, první expedici, která prokazatelně dosáhla severního pólu, a tak vytvořil odkaz coby jeden z největších průzkumníků všech dob.
Letos v létě se MS Roald Amundsen zapsala do historie jako první výletní loď s bateriovým pohonem a stala se první lodí s hybridním pohonem, která přeplula legendární Severozápadní pasáž.
Poté, co ukončí svoji sezónu 2019/2020 na Antarktidě, stráví MS Roald Amundsen léto 2020 na Aljašce.
Druhá bateriemi pohánění hybridní expediční loď - MS Fridtjof Nansen - rozšíří rostoucí flotilu Hurtigruten příští rok na jaře. V současné době se staví v norské loděnici Kleven Yard a očekává se, že bude doručena s výrazným předstihem před svým debutem v dubnu 2020.
MS Roald Amundsen
První výletní loď s hybridním pohonem na světě je vybavena obrovskými sadami baterií a přelomovou zelenou technologií.
Postavena: 2019, Kleven Yards, Norsko
Pojmenována: 2019, Antarktida
Hrubá tonáž: 20 889
Délka: 140 m
Šířka: 23,6 m
Ponor: 5,5 m
Hosté: 530 (500 na Antarktidě)
Kajuty a apartmá: 265
Posádka: 151
Rychlost: 15 uzlů
Třída ledu: PC-6
Vybavení na palubě zahrnuje: Plně vybavené Vědecké centrum, pozorovací paluby, nekonečný bazén, panoramatickou saunu, wellness centrum, tři restaurace, bary, společenský prostor Explorer Lounge, více než 50 % kajut se soukromými balkony.
Hurtigruten - světový vůdce v expedičním cestování
Hurtigruten staví na 125letém průkopnickém dědictví a je dnes největší expediční lodní společností na světě.
Rychle se rozrůstající flotila na míru stavěných expedičních lodí Hurtigruten bere dobrodružné cestovatele moderní doby na ta nejúchvatnější místa naší planety – od dalekého severu po Antarktidu na jihu.
Být světovým vůdcem průzkumného cestování s sebou nese velkou zodpovědnost. Hurtigruten podporuje destinace a jeho globální provoz je odpovědný a udržitelný. Více o úsilí Hurtigruten o udržitelnost je možné dočíst se tady.
Hurtigruten představuje první hybridní výletní lodě s bateriovým pohonem na světě, MS Roald Amundsen (2019) a MS Fridtjof Nansen (2020).