Poprvé na plavbě

Poprvé na plavbě

Postřehy Jaroslava a Marie, pro které byla plavba Středomořím na MSC Divina premiérovou. Přečtěte si jejich tipy pro ty, kteří ještě na lodi nebyli.

 

Absolvovali jsme plavbu v západním středomoří s naloděním a vyloděním v Civitavecchia (Řím) na lodi Divina společnosti MSC, ale většina ostatních plaveb na jiných lodích vypadá pravděpodobně velmi podobně.

Nejprve k hodnocení kanceláře PT Tours. Setkali jsme s velmi vstřícným přístupem v osobě paní Lenky, veškeré informace, které jsme dostali, byly přesné a nad rámec jsme dostali řadu cenných rad zejména při výběru kajuty. Komunikace s kanceláří přes e-mail byla velmi rychlá a srozumitelná. Byla to s manželkou naše první cesta na takto obrovské lodi a z toho plynula řada obav.  Proto následující informace jsou tím poznamenány a reflektují naše osobní zážitky. Pro manželku to byla vysněná dovolená a já, protože mám rád moře a lodě jsem počítal, že to nějak přečkám. Velmi brzo se ukázalo, že si to naopak velmi užiju a tak to také bylo. Největší obavy byly z obrovského množství pasažérů na lodi (3300), ale ukázalo se, že jsme nikde nečekali více než pár minut a to včetně nalodění a vylodění. A to Vás stačí ještě vyfotit a vydat Vám kartu se všemi nutnými informacemi o vás, která slouží všude na lodi jako platební karta a klíč ke kajutě a dopravit Vám kufry do kajuty. Logistika společnosti MSC s jejími 17 loděmi je vzhledem k pasažérům téměř dokonalá. Při každém opuštění lodi a návratu je třeba počítat s bezpečnostní kontrolou, ale i ta šla vždy velmi rychle. V každém přístavu část lidí loď opustí a noví se nalodí. Návaly turistů kolem, kterékoli památky v Římě jsou podstatně horší.

Cestující ve velké většině představují důchodci z Francie a Itálie, méně ze Španělska a zbytku světa (i my jsme důchodci).

Jazyk a komunikace –Pokud nevládnete některou z řečí frekventovaných na palubě (anglicky, francouzsky a italsky), pobyt na lodi může být obtížný. V případě angličtiny, kterou jsme používali my, je třeba počítat s tím, že všichni členové posádky anglicky odpovídají, ale ne všichni jí vládnou, takže pokud jde o důležitou informaci, je třeba se ujistit, že si vzájemně rozumíte.

Kajuty – Výběr kajuty se ukázal pro nás jako zcela zásadní, a v tom nám zcela nadstandardně pomohla zmíněná paní Lenka z PT Tours. Myslím, že stojí za to si připlatit za kajutu s balkonem. Pro nás to bylo 50 % potěšení z cesty. Kajuty jsou různé velikosti v souvislosti s tím jakou třídu si zvolíte (Bella nebo Fantastica) V třídě Bella je kajuta menší, ale stále dostatečně prostorná, s pohodlnou koupelnou a se spoustou úložného prostoru.  Byla pohodlnější než většina pokojů ve 3 a 4-hvězdičkových hotelech, ve kterých jsme bydleli. A hlavně myslím, že příplatek méně než 20 % oproti kajutě s oknem nad postelemi, za to stojí i pro cestující, kteří plánují strávit většinu času mimo kajutu. V kajutě bylo ticho i při otevřených dveřích na balkon odkud bylo slyšet jen šumění moře.

Výlety – pokud je plánujete je dobré je zakoupit u cestovní kanceláře, na lodi už moc šancí není, zejména u atraktivních výletů. Pokud organizovaný výlet nechcete, tak v každém přístavu jezdí shutle autobusy od lodi do centra města za cca 10-15 Euro. U informací o výletech je i označení obtížnosti pro lidi s potížemi s chůzí (můj případ). V několika případech se ukázalo, že lehké výlety byly obtížnější než ty těžší. Konkrétně v Marseille stačí nešplhat po schodech ke katedrále a výlet je velmi lehký. K tomu ještě poznámka – loď i posádka jsou velmi vstřícní k handicapovaným, na lodi je několik desítek kajut pro vozíčkáře. Všude se dostanete výtahem (u nich se někdy čeká delší dobu) a většina lodi je bezbariérová.

Aktivity na lodi – loď se přemísťuje z přístavu do přístavu v noci, té době je k dispozici celá řada barů a placených restaurací (ceny nejsou nijak dramaticky vyšší než na pevnině). Několik barů s živou hudbou a divadlo pro 1600 diváků s estrádním programem a celá řada obchodů. Přes den, pokud nejedete na výlet, tak máte k dispozici téměř vylidněnou loď (několikrát nás bylo v bazénu méně než 5). Můžete se koupat v jednom ze tří bazénů, slunit se na lehátku nebo trápit tělo ve veřejném fitness, s panoramatickým výhledem na moře nebo přístav. My jsme si nejvíce oblíbili bazén na zádi se slanou vodou a s výhledem na moře či přístavní město. Do bazénu nemají přístup děti a důchodci moc plavat nechodili, takže nebyl přeplněný. Těžší bylo sehnat místo u stolu v přilehlých barech.

Doprava – není v ceně zájezdu (pozn. CK: v ceně individuální plavby, neplatí pro zájezdy s průvodcem a dopravou), v případě, že poletíte, lodní společnost prostřednictvím cestovní kanceláře nabízí dopravu z letiště až k lodi a opačně za velmi rozumnou cenu (to jsme využili, a byl brán ohled na čas odletu, nepřesunovali se všichni najednou). Podle informace z druhé ruky je možné zajistit v případě cesty autem parkování i převoz k lodi.

Stravování v ceně – večeře probíhá ve dvou obsluhovaných restauracích, kde každá kajuta má svůj stůl a vybírá se z menu předkrm, hlavní jídlo a desert z asi pěti položek, které mají punc „haute cousine“, ale vaří velmi dobře a porce jsou malé, což zvláště večer prospěje. Obsluha je noblesní a je součástí příjemné hry na luxus. V případě, že to člověka nebaví tak může večeřet ve dvou barech na 14té palubě fungujících jako samoobslužné bufety, kde se dá samozřejmě i snídat a obědvat. Stejně tak restaurace funguje pro snídani a oběd bufetovým způsobem. Návaly nebyly větší než v all inklusive hotelových komplexech a hlavně obsazování stolů řídí personál.

Houpání a mořská nemoc -  loď nehoupe a když je klidné moře, tak nepoznáte, jestli stojí nebo už jede. V případě vln počítám, že to nebude o moc horší, loď má dokonalé stabilizační systémy. My jsme se plavili od 27. května do 3. června a měli jsme obrovské štěstí na počasí, bylo zcela bez deště, teplo slunečno a klidné moře.

 

Jaroslav a Marie